كتاب درآمدي برنقش زنان درسينماي ايران،مرتضي تاج محرابي نميني
در اين كتاب سعي شده است تا نقش زنان در سينماي ايران را نشان دهد.دو فيلم مربوط به رخشان بني اعتماد(روسري ابي و گيلانه) داراي مضامين اجتماعي هستند و در آن فيلم ها وضعيت زنان درجامعه امروز ايران به نمايش گذاشته شده است كه گرايش رخشان بني اعتماد به نابرابري جنسيتي و ستم گري جنسيتي را نشان مي دهد.هر چند كه خود كارگردان مخالفت خود را با نشانه هاي فمنيسم در فيلم هايش ابراز كرده است. وي ابتدا طبقات جامعه را بررسي كرده در فيلم هايش وسپس به بررسي جايگاه زنان در طبقات جامعه پرداخته ،كه در دوفيلم مورد بررسي بيشتربه معرفي زن طبقه فرودست پرداخته است و مولفه هاي گذشت و فداكاري ومستقل بودن آنان را مشخص كرده است. دو فيلم مربوط به اصغر فرهادي (فروشنده و جدايي نادر از سيمين) نيز داراي محتواي اجتماعي هستند و زنان، بالعكس فيلم هاي بني اعتماد، چه زن طبقه پايين ،چه زن طبقه متوسط شمايلي مقدس گونه ندارند و داراي خطاهايي جبران ناپذيرند.چون اصغر فرهادي در فيلم هايش به جامعه ايي مي پردازد كه در آن اخلاق در حال سقوط است و بي فرهنگي در آن موج مي زند.رعنا در فروشنده داراي شخصيت پيچيده اي است كه در ادامه بحراني كه برايش پيش مي ايد واكنش هاي مختلفي از خود نشان مي دهد و همچنين سيمين در فيلم جدايي نادر از سيمين با تصميمي زندگي را از هم مي پاشد. به نوعي مي توان گفت كه زنان در فيلم هاي فرهادي بايد از كانال تصميمات مردانه عبور كنند وزنان در تضاد استقلال و وابستگي قرار دارند.
مرتضي تاج محرابي نميني